Thursday, November 4, 2010

.: Picture Of My Life Contest :.

 Contest lagi.. hehe.. Hobi2.. Mari sama2 join.. Sebab Aretikz ada wat contest.. Sila klik dan join contest yang dianjurkan oleh beliau..  Tak susah pun. Describe je apa2 pic yg menjadi kenangan dalam hidup korang.. Selamat mencuba! Klik kat cni taw: Picture Of My Life Contest

"Ayah, tak mau p sekolah.. Mengantuk.."
"Tak mau p sekolah nanti polis mai tangkap.. Lekas mangkit.. P mandi.."
Tatkala ayat2 keramat itu masih terngiang-ngiang ditelinga setiap kali aku bangun. Sampailah sekarang.. Motorsikal hitam itu yang banyak berjasa kepada kami sekeluarga sebelum ayah mampu berkereta.

"Preeennnggggggg....!!"
Sebatu pun sudah didengari. Deruman motorsikal ayah yang kurasa sudah lama tak diservis. Sudah pasti bunyinya pun agak nyaring didengar. Mungkin juga bertindak sebagai jam loceng kedua jiran2 untuk bangun Subuh..

" Adik ..!! Kakak..!! Cepat...!! Satgi lambat, ayah tinggai.."
Lantas aku dan adik perempuanku, menyarung kasut putih bersih ditepi pintu.. Mak pula sentiasa menjadi pemerhati setia hampir setiap pagi.. Ayah sudah lengkap beruniform. Topi, but getah hitam paras lutut, jaket lusuh dan sebotol air minuman. Ringkas.. Selepas mereka aku salami, mohon keberkatan menuntut ilmu, kembara kami bermula lagi..

" Adik, cepat kira. Kita nak masuk kat dimensi lain ni..!"
" 5.. 4.. 3.. 2.. 1..!"
Perkiraan wajib setiap kali melalui jalan ban sungai yang lebarnya muat untuk kenderaan kecil kami.. Kabus pagi yang tebal dan menyegarkan terasa menyentuh lembut pipiku.. Tatkala kami melewati petak-petak sawah yang sedang menghijau saat matahari pagi masih malu2 memunculkan diri [malu2..?] .. Sungguh aku rindu saat itu..

"Adik.. Kakak nak ikut ayah p bendang.. Jom!"
"Adik nak bawak layang2 ni. Boleh main kat sana.."
Rutin kami dua beradik menghabiskan masa ditepi sungai sambil menerbangkan layang2. Layang2 yang kami buat sendiri dari kertas surat khabar dan bilah lidi daripada daun kelapa. Talinya hanyalah benang jahit yang kami curi2 ambil dari bekas benang mak di dapur. Aku masih terbayang-bayang lagi.. Adikku dihujunng nun jauh dariku, bersedia untuk menaikkan layang2 buatan sendiri kami, sambil aku sudah bersedia untuk mengatur langkah berlari-lari disepanjang batas kecil itu sambil menarik kemas tali benang. Berusaha menerbangkan layang2 tersebut..

Walaupun semua tu hampir lebih sedekad berlalu, kenangan manis itu masih lagi kemas terpahat difikiranku, Pesan ayah, biarpun kita orang kampung, jangan sesekali lemah dengan kepahitan hidup serba kekurangan. Bukan semua orang ada pengalaman manis seperti kita sekeluarga. Biarpun tak cukup, tapi kita tak pernah rasa kurang.

Masih terbayang lagi but getah hitam.. Topi.. Jaket lusuh dan yang penting sekali motorsikal prreennggg...!! ayah..


Sekian.

 kite nak tag 3 orang..Eh, 4 orang..

[1] syufaa


18 comments:

syufaa said...

sungguh terharu membace nye! uhukkk

Aretikz said...

Wah.. thanx 4 become 1st to join.. hehe.. tp.. xtag 3 orang pun? wajib tag ya. sal dah syarat contest. apapapun. thanx. nnti saya review blik pas awak tag.. :D

Nailofarhazirah said...

Aretikz: hehe.. sajew je join.. ngee~ kene tag ek? xpasa.. xpew.. kitew tag,k..3 org? lebih boleyh?

Aretikz said...

Boleyh saja.. ahakz.. btw. memg post baik punya. series. menepati citarasa. hehe.

Nailofarhazirah said...

syufaa: time kasih sbb bcew!

Nailofarhazirah said...

aretikz: thanks aretikz,, tgh rindu2 dgn ayah terchenta.. tgh tengok gmbar2 lame, terjmpew gmbar ni..ehee~

NuSaNa NoSa 91 said...

sedeyyyyy~ terasa cm berada di tmpt nailofar plak.. ni mmg wat cerita smbil hayati dan penuh jiwa.. perghhhh~ semoga berjaya ye nailofar~ ^_^

Nailofarhazirah said...

nusana: Thanks taw.. sekadar suke2 jew.. pengalaman hidup mase kcik2 dulu.. Join x contest tu? selamat mencube!

NuSaNa NoSa 91 said...

keen xminat join mana2 contest.. sbb tu mls join.. hik3~ ^_^

Nailofarhazirah said...

keen: ohh.. xpe.. sambil menyelam minum air.. tngok mcm dh lame berbelog.. bkn mcm.. memang kan..? hehe..

Anonymous said...

huhu....suke ini cerita...=)

Miza Yusof said...

good luck dear :)

Nailofarhazirah said...

anonymus: tq2..!=)

miza: tq!

♥♥ Liyana Ƨʏαмιмι ♥♥ said...

sweet cter + belog..
kunjungi lah belog sy yg tk sbrpe.. new blogger..hehhe
http://doublebubbletriple.blogspot.com

Nailofarhazirah said...

liyana: thx liyana dtng blog kite.. nnt kte g mlawat blog awk ,k..

☆aDihAys☆ said...

wa..sgt bagus..saye suke..
coretan ikhlas dri hati mmg mengagumkan..
all the best..

Nailofarhazirah said...

adihays: thx yurp!

teratai said...

salam dik Nailofarhazirah~ kenangan manis memang terpahat di sanubari, tahniah menang contest ni :)