Thursday, August 18, 2011

.: Blogshop Oh Blogshop :.

Salam.. Selamat malam, eh,eh selamat petang semua. Ehee.. This post is a special post utk my bestfriend ni.. Tadi dia ada mintak tips.. Ehee.. Saya pun tak adalah lama sangat buat blogshop ni.. Tapi, InsyaAllah boleh tolong berdasarkan pengalaman jelah.. Saya pun bukannya ada amek apa2 kursus ke apa ke.. Saya juge bukan student Banking ke.. Finance ke.. Harap maklum. Hehehehe..

Apa yang kita perlu ada bila nak buat on9 business?
1. Mesti ada page/blog/FB  pageuntuk kita advertise products..[yang selalu orang guna utk advertise lah]
2. Mesti ada any bank account. Kalau ada on9 banking lagi effective lah.
3. Mesti ada products. Of course la kan.. Kalau tak, nak jual apa... Kan3.. Ehee...

Order, Payment and Delivery
Bab ni paling banyak songeh sekali nak buat. Kena banyak bersabar sikit bab ni. Macam biasa, bila customer dh interested kat kita punya products, of course dia akan PM kita and cakap dia nak yg itu ke yg ini ke kan?
*Tips- Sila letakkan code pada products anda supaya senang nak recognize mane satu nanti bila customer order.

Then, macam biasa take the details from customer such  as alamat nak hantar and nama.
*Tips- Lagi senang PM terus dengan customer guna FB/email/hp sebab kita nak mintak private details from customer..

The most important thing adalah payment. Make sure customer bank in and attach any bukti yang diorang dah bank in kat kita punya account barulah  proceed to delivery process. Faham? Macam mana nak attach? Senang je..Mintak dia amek pic ke..scan ke resit bank in tu.. Kalau gne on9 banking, mintak customer print screen page pengesahan on9 transaction, send pic tu kat korang.
*Tips- Galakkan customer beli secara bulk supaya dapat jimatkan kos penghantaran.

Delivery adalah process biasa bila dah terlibat dengan on9 business. Boleh guna PosLaju.. Pos Express.. and etc. Rate yang dikenakan boleh semak kat laman web Pos Malaysia.
*Tips- untuk elakkan daripada  korang ke post office hari2, better tetapkan hari apa korang akan post parcel tu and let customer know after diaorang bank in. Contohnya, hari Selasa and Jumaat ke.. Isnin and Khamis ke.. Depends lah.. 

Lastly, please inform customer bila korang dah post barang yang dah di order.
*Tips- Ask the customer to inform korang bila dia dah received barang yang dia order. Ini salah satu tips supaya customer akan rasa korang bertanggungjawab untuk memastikan barang yang di order selamat sampai.

Marketing
Haaa.. ini adalah bergantung kepada kreativiti masing2. Terpulanglah dengan cara apa sekalipun asalkan dengan cara yang betul. Contohnya, buat promosi ke..Buy one free one ke.. Terpulanglah.. Walaupun nampak simple, tapi ni salah satu kerja penting jugak yang korang kena buat to make sure barang korang terjual..



Harapnye post ni sedikit sebanyak dapat membantu. Good Luck, dear!


p/s: upset~


4 comments:

suriram said...

waaah,best2,hwhehehe

Nailofarhazirah said...

@suriram
TQ.. ehee.. nak start business ke?

suriram said...

hehehe,mane la tahu kan...

Nailofarhazirah said...

kan. mne thu nanti kan... let me know,okay!