Friday, November 20, 2009

Dilema Kanak-kanak Jual kismis Doa

Location : Sekitar Jalan Tunku Abd Rahman
Date : Setiap Hari
Warning : Jangan cuba dekati golongan ini..

Fenomena 1

Anda & rakan-rakan sedang berjalan-jalan disekitar Jln Tunku Abd Rahman. Tiba-tiba seorang kanak-kanak menberi salam kepada anda dan menghulurkan sekotak kismis..

Pernah tak menghadapi fenomena ni?
Apa anda nak buat jika berhadapan dengan fenomena ni?
Lari? Buat tak tahu?

kalau nak diikutkan memang ada belas kasihan dalam hati, tetapi bila difikirkan secara rasionalnya memang sukar nak terima cara golongan ini meminta bantuan..
Patutkah anak-anak yg masih dibangku sekolah dipergunakan seperti ini? sedangkan mereka sepatutnya mendapat pendidikan dan biayaan yg sempurna dari pihak yg berkenaan. Bukanlah dipergunakan untuk mencari dana kepada badan-badan kebajikan yg sepatutnya bertanggungjawab membiayai mereka.

Eksploitasi terhadap mereka adalah sesuatu yg tidak patut.. Sepatutnya badan-badan kabajikan yg bertanggungjawab menyara kehidupan mereka yg mencari inisiatif menyara kehidupan anak-anak kecil ini,bukan mereka yg patut menyara badab-badan kebajikan tersebut..

Menerusi Al-Kuliyyah petang tadi, hal ini turut didiskusikan menerusi tajuk "Siapa sara siapa". Eksploitasi terhadap anak-anak yg tinggal di badan-badan kebajikan tidak patut dilakukan. Dan kesimpulan yg saya dapat

>>Jangan mudah rasa simpati dengan fenomena tersebut
>>Jangan beli
>>Jangan bagi derma

atas alasan

BUKAN TUGAS ANAK-ANAK KECIL ITU!!!

No comments: